Dlaczego Kwasy tłuszczowe OMEGA 3 i OMEGA 6 są tak ważne dla naszego organizmu?

24.06.2019
Kwasy tłuszczowe OMEGA 3 i OMEGA 6 należą do grupy NNKT. Co rozumiemy pod tym pojęciem? Są to Niezbędne Nienasycone Kwasy tłuszczowe czyli materiał budulcowy tłuszczów. Są one konieczne w naszym organizmie - podobnie jak minerały czy witaminy. Słowo NIEZBĘDNE nie pozostawia żadnych możliwości interpretacji jak tylko: MAJĄ ZOSTAĆ DOSTARCZONE! - ponieważ nasz organizm nie jest w stanie sam sobie ich wyprodukować. Dotyczy to przede wszystkim kwasu linolenowego OMEGA 6 i kwasu alfa- linolenowego - OMEGA 3.

Jak najlepiej zaopatrzyć nasz organizm się w kwasy OMEGA 3 i OMEGA 6 i jak powinny być one zbilansowane?


Źródłem pochodzenia kwasów OMEGA 3 i OMEGA 6 są oleje roślinne. Mówimy tu przede wszystkim o oleju konopnym, oleju rzepakowym, oleju lnianym i oleju rydzowym. Zarówno kwasy tłuszczowe Omega 3 (alfa-linoleinowy) i kwasy tłuszczowe Omega 6 (linoleinowe) muszą być dostarczone z pożywieniem, ponieważ nasz organizm jest tu bezsilny i potrzebuje pomocy z zewnątrz. Mało tego, właśnie te dwa kwasy - Omega 3 i Omega 6 budują ogromną liczbę innych kwasów tłuszczowych, z których składa się nasze ciało. 

Dostarczenie ich organizmowi to jedno, druga kwestia to ich odpowiednie zbilansowanie w poszczególnych olejach. Wśród olejów roślinnych fenomenalny jest olej konopny. Wyróżnia się wyjątkowo wysoką zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT we wzorcowej proporcja Omega 6 do Omega 3 wynoszącej 3:1. Takie proporcje są wręcz idealne dla potrzeb naszego organizmu. Również nasza oliwa północy - olej rzepakowy dzielnie dotrzymuje kroku olejowi konopnemu, a olej lniany i rydzowy ma swoje zaszczytne miejsce na podium.

Nasza dieta powinna każdego dnia przewidzieć w swoim składzie miejsce dla olejów roślinnych. Włączając je do pożywienia pamiętajmy, że wybrany olej musi być tłoczony na zimno, ekologiczny lub naturalny i pochodzić najlepiej ze sprawdzonej olejarni. Ważne, aby przechowywany był w lodówce. Oleje, które zostają poddane rafinacji, tracą wszystkie cenne właściwości. Nasze babcie i dziadkowie, znając doskonale właściwości prozdrowotne olejów zimnotłoczonych stosowali je w kuchni wszędzie tam gdzie było to możliwe i uzasadnione. Powszechnie przyjętym było, że idąc do olejarni bić olej, zabierano ze sobą sól, chleb i cebulę. W świeżo wyciśniętym oleju lnianym, rzepakowym czy rydzowym maczano kawałki chleba nabierając na nie talarki posolonej cebuli. Podczas degustacji wyrażano opinię o jego właściwościach smakowych i zapachu. Na przykład w Poznańskiem, w okresie Wielkiego Postu jeszcze w latach 70-tych spożywano twaróg z surowym olejem lnianym i cebulą. Na obiad podawano zaś surowy olej rydzowy z cienko pokrajaną cebulą i ziemniakami.
Jeżeli potrzebujesz inspiracji zapraszamy na oleoteka.pl/przepisy. Śledzik babci Ali to mistrzostwo świata!

Jak kwasy Omega 3 i Omega 6 wpływają na nasz organizm?

 
  • Dawka pozytywnej energii.
Odpowiednio zbilansowane kwasy OMEGA 3 i 6 to zastrzyk solidnej porcji energii. Zapewni ona naszemu ciału właściwą temperaturę i umożliwi optymalną pracę mięśni. To cenna informacja nie tylko dla sportowców, ale również dla osób, którym jest "wiecznie" zimno. Wiem to na pewno, bo jeszcze niedawno byłam jedną z nich. Regularne spożywanie oleju lnianego skutecznie usunęło z mojej szafy ciepłe koce i wełniane skarpety. 

Kwasy tłuszczowe OMEGA 3 i 6 zawarte w oleju konopnym, oleju lnianym, oleju rydzowym czy rzepakowym są odpowiedzialne za magazynowanie wody w organizmie, zapewniając skórze ochronną barierę tłuszczową zapobiegającą wyparowywaniu wody z organizmu.
 
  • Omega 3 i 6 – dostawcy tlenu do organizmu.
Kwasy OMEGA 3 i 6 zawarte w oleju lnianym, konopnym, rydzowym czy rzepakowym, w odpowiedniej proporcji dotlenią nawet najmniejszą komórkę w naszym organizmie, a co za tym idzie cały układ narządów wewnętrznych. Wątroba, trzustka, mózg czy serce działa wówczas bez zarzutu. Udowodniono nawet, że regularne spożywanie olejów zimnotłoczonych bogatych w kwasy OMEGA 3 i 6 pozwala obniżyć zły cholesterol, czy zbyt wysoki poziom cukru. Niemiecka biochemik Johanna Budwig, poprzez wieloletnie badania ogłosiła, że regularne spożywanie zimnotłoczonego oleju lnianego ekologicznego pozwala walczyć z chorobami nowotworowymi. Odkryto, że picie np. oleju z wiesiołka skutecznie spowalnia proces rozwoju miażdżycy, zmniejsza ryzyko zakrzepów, łagodzi objawy menopauzy. Olej polecany szczególnie kobietom, które narażone są na nowotwory piersi i szyjki macicy - zmniejsza torbiele. Rewelacyjny kosmetyk do twarzy i całego ciała ( bogaty w witaminę E) - można go stosować zamiast kremu. Nie unikajmy również oleju z czarnuszki. Jest on doskonałym źródłem NNKT i dodatkowo udowodniono jego właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze. Wzmacnia odporność i doskonale radzi sobie z astmą, alergią czy AZS. Jej właściwości szeroko opisuje dr Peter Schleicher i dr Mohamed Saleh w książce "Czarnuszka siewna w medycynie naturalnej" z której dowiemy się o stosowaniu oleju z czarnuszki w walce np. z chorobami nowotworowymi, cukrzycą, hemoroidami i stanami zapalnymi. Nie możemy zapomnieć o naszej "oliwie północy" - czyli oleju rzepakowym. Nasz polski olej bogaty w kwasy OMEGA 3 i OMEGA 6, z naturalną witamina E i K jest drogocennym źródłem NNKT. Jednak dotyczy to tylko oleju zimnotłoczonego z lodówki, a nie oleju rafinowanego ze sklepowej półki. Musimy zawsze na to zwracać uwagę! 

Jednak dla mnie najlepszym przykładem na dobroczynne działanie kwasów OMEGA 3 i OMEGA 6 jest mój tata. Od momentu kiedy badania wykazały duże zmiany miażdżycowe, wysoki poziom złego cholesterolu i oczywiście przekroczoną normę cukru we krwi regularnie pije olej lniany ekologiczny i olej z wiesiołka. Dobrze, że już tłoczyliśmy nasze oleje i wiedziałam, że dzięki temu jestem w stanie mu pomóc. Dzisiaj, po kilku miesiącach jestem spokojna o jego zdrowie. Te oleje naprawdę działają! 

Podsumowanie


Przekazując Wam te wszystkie wiadomości, kolejny raz uświadomiłam sobie jak ważne jest w naszym odżywianiu stosowanie kwasów tłuszczowych OMEGA 3 i OMEGA 6. Jak ważne jest zdrowe i odpowiednio zbilansowane żywienie. Już mała porcja oleju lnianego, oleju konopnego, oleju rydzowego, oleju rzepakowego lub oleju z wiesiołka dziennie, pozwoli nam przechytrzyć koncerny spożywcze i farmaceutyczne. Uświadomiłam sobie również, że niestety znaczna część ogromnych producentów żywności, nie jest nawet zainteresowana udoskonaleniem swoich produktów zdrowymi składnikami. Dla potentatów dodanie kolejnych składników chemicznych jest dużo tańszym i prostszym rozwiązaniem. Chyba powiedzenie, że nikt tak dobrze nie zadba o nas jak MY sami nabiera w dzisiejszych czasach prawdziwego znaczenia. Dlatego bądźmy rozsądni i wybierajmy dobre, ekologiczne, naturalne i wartościowe produkty – w tym oleje zimnotłoczone.

Nasza OLEOTEKA przygotuje dla WAS różne świeże, ekologiczne i naturalne oleje. Każdy z nich ma swoje zadanie: dbanie o zdrowie, dobrą kondycję, pamięć czy urodę. Jeżeli nie wiesz, który olej wybrać służymy pomocą. Jeżeli chcesz spróbować naszych produktów pełna oferta dostępna na oleoteka.pl/sklep  

Oprac. Magdalena Sowalska
 
Opinie